۱۳۸۸ مهر ۹, پنجشنبه

طرح شاه عباسی نقوش پراکنده و به گونه ای جدا و با فاصله مساوی در سراسر قالی بافته میشود.در قالی پلونتکرار نقش در حاشیه بز رگ کاملا محسوس بوده و تکرار گلی 5 پر در چهار گوشه فرش به چشم می خورد و نقوش مجزا و متقارن است.پودهای ابریشمی نازک به چشم میخورد و ریشه های فرش به سبز زیتونی می رسد .
در این فرش گویی هنر ایرانی به یاری ابراز علاقه پدر و فرزند شتافته است.شاید بتوان گفت نقش مایه فرش صحبت بی دوامیدنیا در قالب دوام هنر می گوید.گاه 
از هم نشینی ابی-سبز-زردو نارنجی که دو رنگ  مردهو یک رنگ روشن و یک رنگ زنده جذابیتی پدید امده که وجد به بقا را در  بیننده ایجاد می کند.
و گاه با یک رنگ مرده در میان رنگ زنده جلوه را بی جلوه کرده و حرکت به یافتن طرحی جذاب را در فرش بو جود می اورد.
دو رنگ مکمل مرده روشن و رنگ زنده هماهنگی کامل تری را به وجود می اورد که با نزدیک شدن به نقشهای متقارن فرش این حس قدرت می یابد.
هم نشینی پله ای نیز به چشم میخورد
.گلهای پنج پر سرمهای -نارنجی-سفید وابی که هم نشینی رنگ های طبیعی را تداعی میکنداز علفزارها تا پرندگان استوایی الهام گرفته شده است.
که در طبیعت پرندگان و حشرات به عنوان ابزاری مهم در جفت یابی و همچنین جهت یابی استفاده میشود.
هنر هنرمند در ایران
سوسن صدری پور

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر