قالیهای پلونز به سفارش پادشاه لهستان برای عروسی ولیعد در زمان صفویه در کارگاهای فرش که درکنار قصر بود و شاه ا بر ان نظارت میکرد بافته شده است.کشور لهستان در مرکز اروپا واقع شده است و وصلت بین لهستان و لیتوانی اقتداری بین قرون 14 تا 16 میلادی بوجود اورده بود تا ان حد که دولت لهستان توانست در مقابل قدرت های بر تر ان زمان مثل شوالیه های المانی- توتنی های روس و ترک های عثمانی موفقیت حاصل کند.
صفویه پس از نهصد سال که از انقراض حکومت ساسانیان میگذشت توانسته بود حکومت متمرکز ایرانی را تشکیل دهد.قرن 15 تا 17 میلادی اوج شکوفایی و اقتدار داخلی و بین اللملی ایران و سلسله صفویه بود.
تجارت ابریشم از ایران و ظهور هنرمندانی چون رضا عباسی- علیرضا عباسی-میر عماد -اقا میرک و محمد رضا اصفهانی و.......... و توجه مستقیم شخص پادشاه به امر تولید فرش
ایران را در عرصه قالی دگرگون
و شکوه و جلال فرش ایران نیز زنده گشت.
قالیها ابریشمی و اراسته به تارهای طلا و نقره است تاریخ ان را به اواخر قرن دهم و شروع قرن یازدهم میدهند.
رنگهای ان زرد روشن-پسته ای- نارنجی -ابی فیروزه ای و گلگون است.
که متناسب با سلیقه اروپای می باشد.
قالیها دارای رنگهای رقیق و زمینه نقره ای یا طلایی می باشند.
دکتر تقی بهرامی در کتاب مجموعه فرهنک روستایی 1316 در وضعیت قالی بافی اصفهان می نویسد:
پس از انقراض صفویه بتریج این صنعت و سایر صنایع از اهمیت افتاد.
در صد سال اخیر بکلی رو به نیستی گذاشت و قالی بافی تقریبا
فراموش گشت.
چنانکه در اواخر زمان ناصرالدین شاه قاجاربه
هیچ وجه کارخانه قالی بافی در اصفهان وجود نداشت و فقط دارهای
مختصری در بعضی دهات یافت می شد.
ظل الساطان فرزند ناصرالدین شاه و حکمران اصفهان و ایلات جنوبی ایران
زنی از کردستان گرفته و به اصفهان اورد.
ان زن جوان قالی بافی می دانست
شاهزاده مایل شد چند دستگاه قالی برایش تهیه نماید.
برای این کار استاد عبدالرحیم را که از این فن سر رشته داشت استخدام نمود.
استاد چند دستگاه برای حکمران برپا کرد ولی
وقوع پاره ای پیش امدهای ناگوار در منزل حکمران
سبب شد بر پا داشتن قالی به فال بد
گرفته و دستگاهها تازه شروع شده را به استاد ببخشد.
استاد عبدالرحیم دستگاهها را به مکان دیگری انتقال داده و به کار خود ادامه داد
روزی ظل السلطان به کارگاه وی رفته و نام ظل السلطان را بر روی فرش دستور به بافت داده و چند تخته فرش را به دربار روسیه پیشکش نمود.
پس از چندی استاد عبدالرحیم را به استخدام روسها دراورده و به روسیه فرستاد.
پس از مدتی دستگاهها به نمایشگاه پاریس انتقال داده شد.
به همت میرزا ابولقاسم نقاش و پسرش میرزا علینقاش قالی اصفهان احیا و در سال 1315 دستگاهها 2500 عددو در سال 1328 تعداد دستگاهها 6000 عدد بر اورد شده .
جنگ جهانی دوم و سوداگران به شهرت فرش اصفهان که روزی سر امد قالی جهان بود وارد امد.
در سالهای اخیر در روستای شهرک طالقان نقشه های سنتی و دارهای سنتی جای خود را به دارهای فندک دار و مدرن بخشید و نقشها از چار چوب داستانهای کهن خارج شد و سرعت بافت بر هر امری فزونی گرفت.
تربیت قالی بافان و بر پایی دارهای خانگی حداقل این حسن را داشت که معماری داخلی خانه ها به حقیقت
مزین به سندی که نشانه اصالت ایرانی بودن است
گشت!!
فرش ایرانی با گره ایرانی
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر