۱۳۸۸ مهر ۲۳, پنجشنبه

 نمد پرز دار:
این نوع نمد  همانگونه که از نام و شکل ظاهری ان مشخص میشود پرز  است.
این نوع  نمد امروزه نیز کم بافت وویژه مناطق خاصی می باشد.
پشم این نمد از بهترین و نرمترین تهیه میشود .زیرا بلندی پرز باید نرم و لطیف باشد.
شاید در همین نوع بتوان به تهیه قالی نیز رسید.
نقشه این نمد سنتی می باشد. رنگهای زیبا ان قرمز-کرم-سبز و بنفش می باشد.
حاشیه نمد نمایانگر ارامشی در ظهور فصل سرما است. گرما مطلوبی که در سرمای خراسان نیاز به داشتن زیر اندازی مطمئن را در بر دارد.
نقش داخل ان امید به رسیدن بهار و غلبه بر سرما را بیان میکند.
رنگها کاملا طبیعی بوده است. 
رنگ کرم را از پوست انار-برگ مو-روناس و زاج سقید بدست اورده اند.
سبز را زرد کرمی-ابی کرمی-کرم کرمی و جوهر لیمو میتوان ساخت.
روناس گیاهی قدیمی و رنگ ساز برای قرمز بکار می رود.
بنفش یا قرمز دانه: حشرهای به نام قرمز دانه که بروی گیاهان می باشد .ان را سائیده و در حمام رنگ به همراه مدت 45 دقیه جوشانده و سپس با محلول رقیق صابون در حالت اب گرم شسته -اب کشیده و خشک میکنند.
قرمز دانه ای که با دندانه بیکرومات همراه باشد(روشی که بعد از رنگ برای رنگ های بسیار روشن انتخاب میشود)پشم را به رنگ قرمز مایل به بنفش در می اورد. سییر بودن ان با 10%    رنگ-3%اسید اگزالیک بروی خامه پشمی که قبلا با 3% بیکرومات کلسیم دندانه شده است بدست می اید.
قرمز دانه های مشهور ایران-لهستان-مکزیک   نیز می باشند.
دندانه دادن یا مواد کمک کننده:مواد کانی مانند کلرورها -سولفات (سفید-بی رنگ -رنگ دار)مس-قلع- روی و سرب و کروم
دندانه نباتی: مازوج-سماق-پوست پسته-هلیله- بلوط-زاج سفید
معروفترین املاح که از جوشاندن مازوج با مواد رنگی بدست می اید : املاح الومین-املاح اهنی-املاح مس-املاح قلع-روی و سرب
حال با دانستن و اگاهی از انچه که در فن رنگرزی بکار برده میشود رنگ مصنوعی هرگز قادر به رقابت با ان نخواهد بود. و وقتی صحبت از صنایع دستی و هنر می کنیم بنیاد و کلیه مصالح ان دست ساز می باشد.
این امر در مورد تابلو های نقاشی -ساخت ادوات موسیقی و دیگر صنایع دستی نیز  مطرح می باشد. زیرا تمامی احساسات هنرمند و شوق و عشق و علاق که در وجود هنرمند پنهان می باشد به یکباره تبدیل به اثری شگفت انگیز می شود.
وقتی بروی قالی دست باف راه میروید نوعی درمان نیز همراه میشود که مرغوبترین قالی ماشینی از ان بی بهره است.
گرد اوری طبیعت انهم بصورت هنری که نیاز بقا است اثری نیست که زائیده ذهنی کند باشد بلکه هوش و عقل بالا ان را پدید اورده است.
در قالیچه بلوچ بیننده به یاد دختران بلوچ می افتد. با لباسهای زیبا و روسریهای الوان .پستی و بلندی راه چوپان و سیلابهای بهاری و شن بادهای سیاه. در این اثر جز به نظم به چیز دیگری نخواهیم رسید. این نظم و مهربانی از دستان پرتوانی بیرون امده است که طبیعتش جز ویرانی هنری ندارد.
رنگ لاکی که در قالیهای سیستان و بلوچستان دیده میشود کاملا ان را از دیگر مناطق جدا می سازد. پخته گی که از قره قوروت-روناس-قرمز دانه و جوهر لیمو و زاج سفید هم بالاتر است.خاک این سرزمین  گنجینه ای در خود دارد که اصالت ان را می توان دید.شغل عمده مردم ده خدری دامپروری بوده است.و از دوران نوسنگی در ایران  دامپروری اغازشده است.
استقامت این نوع قالیها بسیار بالا بوده است و غالبا یک بافنده این قالی را می بافته است. 
جنس ان پشم می باشد.و در دسته بندی انواع قالی به واسطه  تار و پود پشم به ان تمام پشم بلوچی می گویند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر