در هنر نمد مالی انچه که حائز اهمیت است زمانی پشم در هم میشود که کلیه مواد از یک نوع باشند .
اگر مقدار ناچیزی پشم مصنوعی بکار گرفته شود نمد عمل نمی اید.
در هنر نمد مالی از دار قالی -دفتین و قیچی-چله و پود نازک و کلفت و گره خبری نیست.
انچه که به نمد شکوه و جلال می بخشد ارتباط مستقیم جان به جان نمد و نمد مال است.
در نمد مالی از شیرازه دوزی خبری نیست لبه ها با دست گرفته میشود.
هیچ هنری تاکنون به اندازه نمد مالی رابطه نزدیک با بدن انسان نداشته است.
نمدها بر حسب نوع پشم کلفت نازک و مینیاتوری مالیده میشوند.
نوعی کلاه نمدی و نمد مالی به سبک مردم فارس انتخاب شده است تا با اثار بدست امده در تخت جمشید و هدف از پیگیری این مطالب ملموس تر باشد.
کجا مردمی را میتوان یافت که برای هنری که متعلق به نیاکانشان نیست اینگونه تلاش و جانفشانی کنند؟
اگر هنر قالی بافی در غرب رونق داشت نیازی به بافتن قالی بهارستان و پلونزی و چلسی نبود.
نمد مالی نیز بعنوان هنر اولیه مطرح نبوده است بلکه نیاز مردم ان را خلق کرده است.
حال احیا این نیاز چگونه خواهد بود؟
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر