۱۳۸۸ مهر ۲۰, دوشنبه














وجود حیوانات در داستانهای اساطیری و کتب مقدس
تاثیر بسزایی در ترسیم نقوش انان در قالی ایران داشته است.
با توجه به هنر نقشه کشی  در قالیبافی ایران
 استاد و راهنما برای شکل گیری این نقوش بوده است.

در قالیهای ایرانی اژدها دیده میشود.

ابتدا ورود به موزه فرش تهران با قالی بزرگ رو برو میشوید که این نقش را داراست.

در ایران باستان تا ایتالیا و رم و یونان - هند و چین وجود اژدها در داستانها بوده است و غالبا ان را در
دریاها مشاهده کرده اند.
پرندگان نیز نقش بسزایی در قالی ایران دارند که سیمرغ با سرو گردن اژدها دیده میشود.
گوزن که به همراه اسب و دیگر چار پایان تحت سلطه انسان قرار گرفته که والا بودن مقام انسانی رانشان میدهد.
در داستان معراج پیامبر اسلام از براق نام برده شده است .

که هنرمندان ایرانی ان را ساخته و پرداخته  است.به طور کلی طرح نقشه قالی ایران تاکنون به 20 گروه تقسیم بندی شده است که 

جانوری-اسلیمی پیچک دارو ماری-اسلیمی دهن اژدریکه با استفاده از دو خط منحنی باز که به صورت دو شاخه رسم شده مانند دهان باز اژدها است که به این نام شهرت یافته است.

طرح اسلیمی : طرح انتزاعی درختی است با پیچ و خم و شاخ و برگ زیاد. در دوران صفویه در کاشیکاری نیز بکار گرفته شد.اسلیمی با دو بند یاد اور رقص در اب نیز است.

البته در طرح افشان نیز افشان اسلیمی و حیواندار نیز هست اما در دسته طرح افشان قرار می گیرد نه در اسلیمی و و اسلیمی و شاخ گوزن حیواندار در دسته طرح های بندی قرار میگیرد.

نقشه شکارگاه پیش از اسلام بکار گرفته میشدونقش محرمات در دوره هخامنشیان از ظروف و لباسهای ایرانیان به جا مانده از ان دوران می رسد.

1-طرح ها اثار باستانی و اسلامی

2-طرح های شاه عباسی

3- طرح های اسلیمی

4-طرح افشان

5- طرح اقتباسی

6- طرح بندی

7- طرح بته

8- طرح درختی

9- طرح ترکمن

10-طرح شکارگاه

11-نقش قابی

12-طرح گل فرنگ

13-طرح گلدانی

14- نقش محرمات

15-ماهی درهم یا هراتی

16-نقش محرابی

17-نقش هندی

18- نقش ایلاتی

19- نقش تلفیقی

20-طرح های تصویری و تابلویی

پس نمیتوان گفت نقش اژدها اختصاص به کشور یا قوم خاصی داشته است .
بلکه مفهوم تفاوت دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر