۱۳۸۸ مهر ۱۴, سه‌شنبه

عموما هوای بلادش مایل به حرارت و اطول ایام ان چهارده ساعت و هفت حصه ساکنان ان کشور کافر بت پرست-اتش پرست-افتاب پرست و تناسخی مذهب و حلولی و گبر زردشتی و امثاله باشندو پنج حصه دیگر مردم ان اقلیم  شافعی مذهب و مالکی و حنفی و حنبلی و خوارج اند و دو حصه دیگر اهالی انجا نصاری و یهود و سامری و نصیری و اسمعیلی و زیدی باشند. و یک حصه دیگر شیعه امامیه و سالک مسلک مذهب جعفریه اند.
غالب ایشان از نسل سام و بعد تخمه حام انگاه یافث بن نوح علیه السلام اند و صاحبان لغات مختلفه و لسان متفرقه در ان کشور بسیارند و اهل چین و جزایر و هند و زابلو کابل و فارس و عراق عرب و مغرب و بربر و مصر و شام هریک لغت علیحده دارند.
سواد اعظم ایشان قوم عرب و چین و هند و فارس و بربر اند و صاحبان سایر لغت مثل ترک و افغان و قبطی و عبری نسبت بایشان کمتراند.
اکثر انبیا ء مرسلین و اوصیا طاهرین و تابعین و تبع تابعین و عرفا و صاحب یقین و بعضی از حکما حکمت ائین و فضلا فضیلت قرین و ملوک ذیشوکت و امرا باحشمت و شعرا با فصاحت از این کشور بر خواسته اند.
در بعضی بلد ان برف و یخ بهم میرسد .فواکه سردسیری دارد و میوه گرمسیرش فراوان و جبوب و غلاتش ارزان است.
پس از اشنایی با اقلیم سوم به ذکر سیتان رجوع کرده و توضیحات ایشان را مطالع مینماییم .لازم به توضیح است اقلیم به هفت قسمت تقسم بندی شده است برای کسب اگاهی بیشتر به صفحات 5-تا 9 کتاب مراجعه شود.
پس از شناسای لغت سیستان در لغت نامه دهخدا و فرهنگ معین بار دیگر به موقعیت سیستان پرداخته تا تاثیرات جغرافیای و سیاسی  را بر روی هنرمندان بتوانیم بهتر تجسم کنیم.
متاسفانه امروزه نقش سستان و یا بلوچستان به دست فراموشی سپرده شده است گرچه اساتیدی چون پرویز تناولی اقداماتی در سالهای گذشته داشته اند اما احیا نقش این منطقه زحمتی فراتر از این را در بر دارد.رنگهای مرسوم در سوزن دوزیها-بادبزنها یاد اور رنگهای پایه می باشند. شاید پس از حمله نادر شاه
این اثار فراموش شده باشد.اما قالی پازریک بدور از هر گونه کینه و عداوتو اختلافات این اسرار را در خود حفظ و عرضه نموده است.
اگر سری به روستای خدری بزنیم و با مردمان ان جا اشنا شویم بروز حالات در انتخاب رنگ دیده میشود. رنگ سبز بهاری در کنار قهوه ای نارنجی یعنی ترکیب سیاه و نارنجی که از ترکیب زرد و قرمز نارنجی حاصله و ابی روشن با زرد روشن بیانگر طبیعتی شایسته و ثروت می باشد.
امروزه رنگهای سرمه ای -فیروزه ای-زرد -سرخ-شتری کم رنگ-در اثار فرش سیستان دیده میشود.
نقش های همچون خشتی-خشته خشته-گلدانی-درختی- با تار و پودهای پشمی به چشم میخورد.
امروزه بار دیگر ما شاهد شنیدن نیاز بازار می باشیم.
اما نیاز بازار مطلبی اقتصادی است که از دیر باز مطرح بوده و در کنار ان حفظ اصل نقشه ها ی ایرانی از دوران ایران باستان مهم می باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر